Tuesday 12 June 2012

Untung Besar Punya Pasal

Tidak syak lagi Gardenia Bakeries (KL) Sdn Bhd (“Gardenia – Sungguh Enak Dimakan Begitu Saja”) telah berjaya menguasai industri bekalan roti di Malaysia melalui kerja keras dan persaingan sihat yang merupakan lambang serta asas kepada amalan pasaran bebas dan demokrasi.

Sehingga akhir tahun 2011, Gardenia mungkin telah menguasai 90% dari pasaran roti tempatan. Ini bukan dalam sekelip mata. Gardenia telah mengubah cara pembuatan roti dan produk berkaitan serta sistem pengedaran ke seluruh negara.

Kesedaran pengguna yang meningkat telah menuntut formulasi roti, pilihan dan pembuatan, penyimpanan, pengedaran dan tahap kebersihan yang lebih baik. Roti Gardenia tidak mudah berkulat bukan secara kebetulan. Kilang kilang baru dan moden dibina dari mula dengan teliti. Sistem dan piawaian baru dalam industri perlu ditetapkan serta kakitangan dilantik dan dilatih untuk persijilan Halal dan ISO. Sesungguhnya keusahawanan sejati dan persaingan pasaran bebas adalah 90% usaha dan 10% inspirasi!



Keuntungan yang diperolehi dari dominasi sebegini pastinya mengundang pesaing yang ingin berkongsi pasaran Gardenia walaupun terpaksa melaburkan lebih dari RM100 juta untuk membina kilang pengeluaran roti yang baru. Jika kita mengambilkira kos bagi menubuhkan sistem pengedaran untuk membekalkan roti segar ke pasaraya besar, pasaraya dan mini market setiap hari ke seluruh negara, pastinya ini bukan permainan budak budak amatur atau mereka yang berharap untuk buat duit cara mudah kemudian lesap. Inilah perkara yang menyulitkan Gardenia hari ini.

Bila perniagaan besar berebut pasaran; kebenaran dan keadilan sering dikorbankan demi keuntungan dan dalam kes ini, untung yang amat besar. Sementara pesaing Gardenia menafikan penglibatan mereka dan tiada sebab untuk mencurigai mereka, penyokong penyokong senyap yang licik dan mencurigakan, sibuk mengeksploitasi isu perkauman dan politik dalam usaha mengalihkan pelanggan Gardenia kepada pesaingnya. Hantu hantu internet serta kempen Facebook mempromosikan ”Boikot Gardenia” secara melampau dengan dakwaan tanpa bukti dan menyeleweng contohnya bagi setiap roti Gardenia yang dibeli, 16 sen akan dimasukkan ke tabung Rosmah dan UMNO/BN! Pengarang misteri e-mel dan lain lain serangan keji yang ganas dan bersifat perkauman ini mensasarkan kaum Cina secara khusus untuk mengubah kebiasaan makan dan belian mereka kepada jenama pesaing.

Maka, di mana harus kita bermula? Tentulah dengan FAKTA!  

... bersambung

dari sini

No comments:

Post a Comment